Historiaa

Juuan Jänne perustettiin Juuan kunnantoimistolla 4.11.1936.

Ennen Jännettäkin Juuassa oli urheiltu menestyksekkäästi: paikkakunnalla toimi 1900-luvun alkupuolella SVUL:iin kuulunut urheiluseura Juuan Vesa (v. 1906–1923). Sen rakentamalle kivijalalle ja sen edustamalle urheiluaatteelle voimistelu- ja urheiluseura Juuan Jännekin perustettiin. Perustavina jäseninä ensimmäisessä kokouksessa olivat Väinö Lonka, Simo Nykänen ja Mikko Pehkonen. Hallituksen muodostivat Väinö Lonka (pj.), Simo Nykänen (siht.), Onni Multamäki, Paavo Hyöky, Lauri Alanko, Einari Nevalainen ja Viljo Immonen. Ensimmäisenä toimintavuonna seurassa oli 38 jäsentä. Seura ilmoitettiin yhdistysrekisteriin 25.5.1937 ja merkittiin numerolla 29006. Merkitsemispäivää on pidetty seuran vuosipäivänä ja siitä katsotaan Jänteen toiminnan virallisesti alkaneen.

Jänteen toiminta-alue käsitti koko Juuan pitäjän, perustettiin seuralle vuodesta 1946 alkaen alaosastoja. Ensimmäiset alaosastot olivat Vuokko, Polvela, Tuopanjoki ja Paalasmaa. Vuonna 1956 alaosastoja oli jo 10: Ahmovaara, Kopravaara, Järvikylä, Kannas, Kajoo, Petrovaara, Polvela, Paalasmaa, Etelä-Vuokko ja Pohjois-Vuokko.

Vuonna 1957 Ahmovaaran, Kopravaaran ja Järvikylän kyläosastot erosivat seurasta ja perustivat oman urheiluseuran, Ahman Pojat. Heti samana vuonna myös jalkapallojaosto erosi seurasta ja syntyi palloilun erikoisseura Juuan Pallo.

Vuonna 1966 Juukaan perustettiin uusi urheiluseura Juuan Jousi, joka toimi kattoseurana Juuan Jänteelle, Ahman Pojille ja Nunnanlahden Viestille. Toiminta kuitenkin hiipui.

Ensimmäinen Ylemmäisen laturetki järjestettiin 22.2.1981, kuntojaoston toiminnasta tunnollisesti vastanneen Lauri Hamaran toimesta

Valtakunnallisessa seuraluokittelussa Jänne on nostanut itseään hienosti ylöspäin. Kun vuonna 1998 oltiin sijaluvulla 253, niin nyt on jo ylletty 80 parhaan seuran joukkoon. Pohjois-Karjalan seuraluokittelussa Jänne ylsi sijalle 8 vuonna 2003, kun koko luokittelussa oli mukana 29 seuraa. Vuonna 2003 Business Ski Cupiin osallistui talven aikana peräti 108 hiihtäjää ja neljässä osakilpailussa kirjattiin 268 kilpailusuoritusta, mikä on huippulukema Jänteen hiihtourheilussa. Vuonna 2002 Jänteen pitkäaikaiselle puuhamiehelle, yli 50 vuotta toiminnassa mukana olleelle Viljo Karjalaiselle luovutettiin Suomen Hiihtoliiton myöntämä kultainen ansiomerkki.

Toimintansa aikana Jänne on kuulunut jäsenenä Suomen Voimistelu- ja urheiluliittoon, Suomen Urheiluliittoon, Suomen Hiihtoliittoon, Pesäpalloliittoon, Palloliittoon, SNLL:ään, painiliittoon, suunnistusliittoon, kaunoluisteluliittoon, ampumahiihtoliittoon ja SVUL:n Pohjois-Karjalan piiriin.